МИНКО МИНЧЕВ: ИЗБИРАМЕ КМЕТ НЕ САМО ДА БРОИ СТОТИНКИТЕ, А ДА Е И СОЦИАЛНО ЧУВСТВИТЕЛЕН

МИНКО МИНЧЕВ: ИЗБИРАМЕ КМЕТ НЕ САМО ДА БРОИ СТОТИНКИТЕ, А ДА Е И СОЦИАЛНО ЧУВСТВИТЕЛЕН

„Няколко пъти досегашният кмет Стефан Радев изтъкна колко пари е оставил в общинската хазна, но пропусна да каже основното – че това са част от парите по облигационния заем, изтеглен от него, които ще се връщат в следващия мандат, както парите на второстепенните разпоредители, училищата и градините. Не е вярно и това, че през 2015 г. ГЕРБ са заварили общината без пари. Сам Радев е заверил с подписа си баланса, който показва, че наличните пари по банкови сметки в края на 2015 г. са в размер на 7 444 000 лв., а не както твърдят – 150 000 лева. Стоя зад тези твърдения с документи и с екпертизата си“ Думите са на Минко Минчев, доктор по икономика, уважаван преподавател и кандидат за общински съветник от БСП. Той следи отблизо управлението, участва и в обсъждането на облигационния заем с аргументирани критики.

Минчев показва, че общинският дълг е в границите от 40 – 50 мил. лева и след „оздравяването“  на общинат. 28 050 000 лева са дължими по облигационния заем, 20 милиона лева са и текущите задължения. „Всеки кмет ще трябва да се съобразява с тази картина, но важен е управленският подход. През миналия мандат 2011-2015 г. гражданите не усетиха финансовите проблеми нито в социалната сфера, нито в образованието, нито в културата. Не че не е имало такива, но общината успяваше да осигури нормалните дейности, както и съфинансирането по европейските проекти. Само то беше в размер от над 12 милиона лева. Издължаваха се пари и на кредитори, данъците не се промениха през целия мандат“, припомня икономистът.

Облигационният заем

На практика с облигационния заем община Сливен реализира една чисто финансова операция – събраха се всички дългове в едно и се разсрочиха във времето. И всичко остана да се плаща в новия мандат. От 25-те милиона лева в този мандат е платена само една годишна вноска от 2 млн. лева по главницата. Не спечелихме и от лихвите“, казва Минчев и показва цифрите.

„Незавсимо, че досегашният кмет пропагандира тезата за намалените лихви, като обем те не се променят съществено, като за целия период платимите лихви се увеличават с над 4 млн. лева при най-добрия за общината лихвен процент от 2,433%.  Имаме общ обем на лихвата за 15 г. от 5 400 000 лева. Остатъкът от предишните два заема беше 9 690 000 лв., като единият изтичаше след 5, а другият след година. Те бяха със среден лихвен процент по-нисък от 5 % и до края на погасяването им дължимите лихви оставаха около 1 350 000 лева. Общият обем на платените лихви по тези заеми за 2015 г. е 589 608 лева. Годишната лихва по облигационния заем за 2018 г. е 605 000 лева. Но какво да кажем! Те си имат учител и той твърди, че дългът ни се намалява, когато увеличеният му обем се разпредели на по-голям БВП“, коментира Минко Минчев.

Минчев вижда и друг проблем – облигационният заем по правило има инвестиционен характер, но не и този случай.  „Това не е първият такъв заем за Сливен, общината е теглила и през 2001 г. но целта тогава е била инвестиция – с 3 милиона лева се изграждат две от сградите и покрития мост на общинския пазар и автогарата. С вземането му сега на практика за дълъг период от време общината се самоизолира от този конкретен капиталов пазар, а такива средства ще бъдат необходими, ако наистина искаме да привличаме инвеститори“, обясни икономистът.

В разговора за финансите на общината той припомни още, че като кмет Кольо Милев завежда дела за доказване на претенциите на кредиторите, за да предотврати общината и нейните граждани да плащат за некачествена или несвършена работа. „В сегашния мандат община Сливен е признала дълг към кредитори, които преди това при Милев не е признавала и е водила дела. Сега изведнъж делата се прекратяват, дълговете се признават, изплаща се една част от тях. На кого? Да, има списък на кредиторите, чиито претенции трябва да се удовлетворят. Той само доказва, че голяма част от дълговете към физически и юридически лица завършват със съдебни споразумения за поемане на дълг, който разсрочено община Сливен ще изплаща след 2020 г.  Цифрите сочат още: от 17 милиона лева в края на 2015 г. изведнъж само за една година дългът става 27 милиона лева през 2016 г., а още за една година в края на 2018 г. стават 30 милиона лева.“

За финансовата дисциплина

„Защо след като е толкова финансово дисциплинирана, общината не си е потърсила авансите от милиони левове, въпреки че има съдебно решение в нейна полза? Ако съдът е признал на вашата фирма, че друга й дължи пари, вие няма ли да си ги поискате? Общината не го прави“, гневи се икономистът срещу нелогичното поведение на управлението и визира авансите за пробива на „Раковски“ и ремонта на „Хаджи Димитър“. „Някои казват, че времето лекува. Никой сливналия обаче не може да остане бездушен към траповете от края на 2011 г. от спрените проекти поради некачествена изработка и от това, че трябва допълнително да плаща за тях“.

Големият проблем според Минчев е, че отиващото си управление е нямало ясни икономически цели. „Избираме кмет и Общински съвет не само да броят стотинките. Избираме ги  с дейността си да създадат условия за икономически растеж, да има  баланс между икономическо развитие, образование, култура и социални дейности. Не, господа! Ударите които се нанесоха на културните институти няма да намерят подходящо „лечение” поне още цял мандат“, казва той.

По думите на Минчев трябват практически действия по привличането на капитали и инвестиции. „Имаме План за развитие на община Сливен 2014-2020 г. 6 години след приемането му се вижда пълно неглижиране. За първите 5 години, 4 от които управлява  ГЕРБ, само 5 проекта – 4,25% от всички заложени са напълно реализирани. По 43 проекта или 36,44% не е започната работа въобще. 5 от проектите са отпаднали, между тях за Сливенски минерални бани, публично-частен проект за реконверсия на летище „Сливен“ в мултифункционален спортен комплекс за екстремни спортове и състезания, проект за изграждане на дневен център за възрастни и лица с увреждания в гр. Кермен. По 55,08% от проектите има само частично или неизискващо финансиране действие. Тази актуализация е приета с решение на ОбС от края на 2018 г. За мен планът очаква своята реализация. Естествено му трябва и актуализация след 6 години трупане на прах. Другият проблем са реализацията на обществените поръчки. Бях изненадан неприятно от поръчката за „Розова градина”. Общината обяви официално победител с оферта от 1 900 000 лева. За ден-два той се отказа и една сутрин поръчката вече е за 3 милиона, а изпълнител е вторият кандидат“.

Минчев вижда развитието на общината в търсенето на обществен и политически консенсус, за да се осъществи преходът на общинската икономика към ускорен икономически растеж при ограничени ресурси, така че да намалеят неравенствата и общината балансирано да развива образование, социална сфера, култура и спорт. Другото важно за него е, решенията на Общинския съвет за разпореждане с големи материални и финансови активи задължително да се вземат след оценка на въздействието.

 

Предишна ТОЙ СЕ ДОКАЗА КАТО ОБЩИНСКИ СЪВЕТНИК НА СЛИВЕНСКИТЕ ГРАЖДАНИ
Следваща ОБЩИНА СЛИВЕН НЕ Е ВДИГНАЛА ТАКСИТЕ ЗА ДЕТСКА ГРАДИНА

За автора

Може да харесате още

Новини Сливен

ОБЩИНА СЛИВЕН КАНИ ВСИЧКИ НА ОТКРИВАНЕТО НА ЛЕДЕНАТА ПЪРЗАЛКА НА 2 ДЕКЕМВРИ

С откриването на двойно по-голяма ледена пързалка тази година ще бъде дадено началото на програмата за празниците в града под Сините камъни. Община Сливен кани жителите и гостите на града

Новини Сливен

ВИЦОВЕ ЗА СУТРЕШНО КАФЕ

Директор инструктира друг директор по телефона как да смени цветовата настройка на монитора: – Сега натисни ОК! – Натиснах го. А! Иска да рестартира. Да се съглася ли? – Не

Новини Сливен

КЪДЕ И ДОКОГА НЯМА ДА ИМА ВОДА В СЛИВЕН

Днес 12.06 /сряда/ поради авария е прекъснато водоподаването в северната част на кв.“Комлука“ до 15.30ч. ВиК-Сливен се извинява на своите потребители за причиненото неудобство.