ЕВРОПЕЙСКИ ДЕН ЗА БОРБА СЪС ЗАТЛЪСТЯВАНЕТО – 19 МАЙ

ЕВРОПЕЙСКИ ДЕН ЗА БОРБА СЪС ЗАТЛЪСТЯВАНЕТО – 19 МАЙ

За седма поредна година Европейският ден за борба със затлъстяването -19 май се отбелязва в България.

Според медицинските специалисти наднорменото тегло и затлъстяването са основни рискови фактори за редица хронични заболявания: високо кръвно налягане и мозъчен инсулт, исхемична болест на сърцето, диабет, хормонални нарушения, ставни заболявания, някой видове рак и др.

За здравословно (препоръчително) се приема това тегло, което се свързва с нисък здравен риск и обуславя добра работоспособност и дълголетие.

Индивидуалното тегло зависи от: пол, ръст, възраст, наследственост.

Като приблизителен критерий за оценка на теглото се използва Индексът на телесна маса (ИТМ), който представлява теглото на човека (в килограми) разделено на квадрата на неговата височина (в сантиметри). Лице с ИТМ, равно или по-голямо от 25, се счита, че е с наднормено тегло. Лице с ИТМ 30 или повече е със затлъстяване.

Все по-често за оценка на затлъстяването лекарите се доверяват и на друг критерий- обиколка на талията в сантиметри. Обиколката на талията е свързана с нисък здравен риск, когато при мъжете е под 94 см , а при жените под 80 см. При стойности над 102 см при мъжете и над 88 см за жените значително се повишава здравния риск.

Свръх теглото и затлъстяването се дължат на продължителен прием на енергия над индивидуалните потребности и /или ниска физическа активност.

Поддържането на тегло в нормални граници е основният критерий за оценка на баланса между приема на енергия с храната и изразходването на тази енергия. Високият прием на храни, богати на енергия, особено тези с високо съдържание на мазнини и захар, както и приема на голямо количество храна увеличават риска от наднормено тегло и затлъстяване.

Какво може да се направи?

Предприемането на мерки за намаляване на теглото е особено наложително за хората със затлъстяване.

За да поддържате здравословно тегло спазвайте принципите на здравословно хранене, бъдете физически активни всеки ден и редовно контролирайте теглото си.

Поставяйте си реалистични цели, не се стремете да отслабвате с повече от 0,5 кг. на седмица – прилагането на много нискокалорийни диети и гладуване също е вредно за здравето и не води до трайни резултати.

 

 Регионална здравна инспекция-Сливен

Предишна ВИЦОВЕ ЗА СУТРЕШНО КАФЕ
Следваща ГРАДУШКАТА ПОМЛЯ ПРОДУКЦИЯТА НА СТОПАНИ В НЯКОЛКО СЛИВЕНСКИ СЕЛА

За автора

Може да харесате още

Новини 0 коментара

ВИЦОВЕ ЗА СУТРЕШНО КАФЕ

– Ако неочаквано умра, ти ще се ожениш ли отново? Той: – Разбира се че не! – Не? Защо не? Да би да ти е лошо да си женен? –

Новини 0 коментара

ВИЦОВЕ ЗА СУТРЕШНО КАФЕ

Ще взема свекървата да прекара отпуската със мен!!! ??????? Така ще ми изглежда по дълга!!!! Днес шефът така дълго вика по мен, че най накрая изтърсих без да искам: –

Новини 0 коментара

ВИЦОВЕ ЗА СУТРЕШНО КАФЕ

Най-добрата диета – ядеш каквото ти се яде, когато си поискаш и колкото си искаш. Вярно, не се отслабва, но затова пък ти е приятно да я спазваш! Новини: –

0 коментара

Все още няма коментари!

Може да сте първият който коментира публикацията!

Остави коментар

11 + two =