ЕВРОПЕЙСКИ ДЕН ЗА БОРБА СЪС ЗАТЛЪСТЯВАНЕТО – 19 МАЙ
май 18, 2018 922 Прегледи

ЕВРОПЕЙСКИ ДЕН ЗА БОРБА СЪС ЗАТЛЪСТЯВАНЕТО – 19 МАЙ

За седма поредна година Европейският ден за борба със затлъстяването -19 май се отбелязва в България.

Според медицинските специалисти наднорменото тегло и затлъстяването са основни рискови фактори за редица хронични заболявания: високо кръвно налягане и мозъчен инсулт, исхемична болест на сърцето, диабет, хормонални нарушения, ставни заболявания, някой видове рак и др.

За здравословно (препоръчително) се приема това тегло, което се свързва с нисък здравен риск и обуславя добра работоспособност и дълголетие.

Индивидуалното тегло зависи от: пол, ръст, възраст, наследственост.

Като приблизителен критерий за оценка на теглото се използва Индексът на телесна маса (ИТМ), който представлява теглото на човека (в килограми) разделено на квадрата на неговата височина (в сантиметри). Лице с ИТМ, равно или по-голямо от 25, се счита, че е с наднормено тегло. Лице с ИТМ 30 или повече е със затлъстяване.

Все по-често за оценка на затлъстяването лекарите се доверяват и на друг критерий- обиколка на талията в сантиметри. Обиколката на талията е свързана с нисък здравен риск, когато при мъжете е под 94 см , а при жените под 80 см. При стойности над 102 см при мъжете и над 88 см за жените значително се повишава здравния риск.

Свръх теглото и затлъстяването се дължат на продължителен прием на енергия над индивидуалните потребности и /или ниска физическа активност.

Поддържането на тегло в нормални граници е основният критерий за оценка на баланса между приема на енергия с храната и изразходването на тази енергия. Високият прием на храни, богати на енергия, особено тези с високо съдържание на мазнини и захар, както и приема на голямо количество храна увеличават риска от наднормено тегло и затлъстяване.

Какво може да се направи?

Предприемането на мерки за намаляване на теглото е особено наложително за хората със затлъстяване.

За да поддържате здравословно тегло спазвайте принципите на здравословно хранене, бъдете физически активни всеки ден и редовно контролирайте теглото си.

Поставяйте си реалистични цели, не се стремете да отслабвате с повече от 0,5 кг. на седмица – прилагането на много нискокалорийни диети и гладуване също е вредно за здравето и не води до трайни резултати.

 

 Регионална здравна инспекция-Сливен

Предишна ВИЦОВЕ ЗА СУТРЕШНО КАФЕ
Следваща ГРАДУШКАТА ПОМЛЯ ПРОДУКЦИЯТА НА СТОПАНИ В НЯКОЛКО СЛИВЕНСКИ СЕЛА

За автора

Може да харесате още

Новини

ВИЦОВЕ ЗА СУТРЕШНО КАФЕ

  В аптеката: – Имате ли стерилни контейнери? – За урина или за фекална маса? – Каква е разликата? – За фекалната маса е с лъжичка… Ехиден глас от опашката:

Новини

ВИЦОВЕ ЗА СУТРЕШНО КАФЕ

  Викам на един комшия, дошъл да ми помогне за 20 минути: – Благодаря много… – Аааа, „благодаря много“ ми е много… И 20 лева стигат… За да изкъпеш котка

Новини

ЧЕСТИТ 24 МАЙ!

На 24 май честваме Деня на българската просвета и култура и на славянската писменост. На този ден се отдава почит на светите братя Кирил и Методий – създателите на славянската

0 коментара

Все още няма коментари!

Може да сте първият който коментира публикацията!

Остави коментар

nineteen − eleven =