ДЕЯН КАМАРИНЧЕВ: „ТИРБУЛ“ И ОМК СЕ СЛЯХА. ПРОИЗВОДСТВОТО Е ПРЕМЕСТЕНО ОТ ПЛОВДИВ В СЛИВЕН
09.08.2024 5462 Прегледи

ДЕЯН КАМАРИНЧЕВ: „ТИРБУЛ“ И ОМК СЕ СЛЯХА. ПРОИЗВОДСТВОТО Е ПРЕМЕСТЕНО ОТ ПЛОВДИВ В СЛИВЕН

Визитка
Деян Камаринчев е инженер по хранителни технологии с над 20 години опит в индустрията. Като втора специалност е завършил „Управление на качеството на храните и напитките“ в същия университет. Владее четири езика. Печелил е стипендия за специализация на тема „Логистика и качествен контрол в хранителната индустрия“ в Хумболтовия университет на Берлин.

През 2004 започва своята кариера в „Тирбул“ ЕАД като главен технолог. Четири години по-късно е повишен в длъжност „Мениджър производство“, а от 2010 е члена на борда на директорите и заводски директор на „Тирбул“. От април 2023 e изпълнителен директор на ОМК – Пловдив, до окончателното сливане на „Тирбул“ и ОМК.

Компаниите
През януари 2022 г. Комисията за защита на конкуренцията (КЗК) разреши мегасливането между две млекопреработващи предприятия с гръцки собственици: сливенската „Тирбул“ получи одобрение да купи пловдивската „Обединена млечна компания“ (ОМК). Обединението създаде местен гигант с годишен оборот близо 200 млн. лв., т.е. лидер в млечния сектор в България.

Сделката беше обявена през септември 2022, когато стана ясно, че гръцкият производител на млечни продукти Delta Foods се е съгласил да продаде 100% от акциите в българското си дъщерно дружество „Обединена млечна компания“ (ОМК) на „Тирбул“ – дъщерно дружество на също гръцката HellenicDairies. Цената не беше обявена, но в интервюто по-долу за пръв път директорът я съобщава: 70 млн. евро.

Купувачът – Hellenic Dairies, има фабрики за производство на млечни продукти в Гърция, Румъния и България – в Сливен. Продуктите се продават предимно под собствената марка Olympus („Олимпус“) и се разпространяват чрез мрежа от дъщерни дружества и независими дистрибутори в 47 държави. В България продуктите под марката Olympus се предлагат от 2007 г.

Придобиваното предприятие – ОМК – премина през серия от инвестиции и дълъг списък от собственици – от приватизационен фонд „Доверие“, през гръцката Vivartia и Marfin Investment Group (MIG) до фонда за дялови инвестиции CVC Capital Partners в сделка, оценяваща цялата Vivartia на 175 млн. евро. ОМК произвежда и продава само в България мляко и млечни продукти с марките „Верея“, „Верея Чудно“ и „Фибела“.

Кои бяха най-големите трудности в процеса на сливането между „Тирбул“ и „Обединена млечна компания“ (ОМК), което приключи на 1 юли?

Сливането на два от най-големите производителя на млечни продукти в България беше вълнуващо, но и сложно начинание. Сред най-големите предизвикателства, с които се сблъскахме, бяха оперативните препятствия, свързани със синхронизирането на системите на двете компании.

Първо, интеграцията на нашите IT и управленски системи изискваше внимателно планиране и изпълнение. Всяка компания имаше собствен набор от технологии, процеси и протоколи и съгласуването им за създаване на кохерентна, ефективна система не беше лесна задача. Този процес изиска значително време и ресурси, за да се гарантира безпроблемното прехвърляне на данни и да се обучат всички заинтересовани страни на новите обединени системи.

Хармонизирането на всички операции в снабдителната верига беше друго голямо предизвикателство. Координирането на производствените графици, управлението на инвентара и дистрибуционните канали за осигуряване на плавен преход и непрекъснато обслужване на нашите клиенти беше от изключителна важност. Това изискваше тясно сътрудничество между множество екипи и здрава комуникационна стратегия за бързо и ефективно решаване на всякакви несъответствия.

Сливането на двете дружества е свързано и с преместване на производството от Пловдив в Сливен. Бихте ли обяснили кои бяха плюсовете и минусите на концентрирането на едно място и защо избрахте този вариант?
Решението за преместване на фабриката от Пловдив в Сливен беше взето след внимателно разглеждане на няколко важни фактора, всеки от които допринася за общите ползи и стратегия на компанията.

Плюсове: едно от най-значимите преимущества на преместването в Сливен е близостта до българските ферми, от които купуваме сурово мляко. Тази стратегическа локация ни позволява да използваме най-пресните възможни суровини, гарантирайки най-високо качество на продуктите ни.

Фабриката в Пловдив беше разположена в границите на града, което поставяше значителни ограничения за бъдещо разширяване поради липса на пространство. С преместването в Сливен оперираме извън града, в по-естествена и просторна среда. Това ни позволява да планираме добавяне на нови съоръжения без препятствията, с които бихме се сблъскали в Пловдив.

Минуси: Преместването на фабрика е сложен процес, който включва логистични предизвикателства, включително транспорт на оборудване и релокиране на служители.

Началните разходи, свързани със създаване на нова инфраструктура и съоръжения, представляват значителна инвестиция – до момента инвестицията е 23 млн. евро освен първоначалните 70 млн. евро за придобиването на ОМК. Въпреки това ние разглеждаме този процес като стратегически ход, който ще донесе ползи в дългосрочен план.

Избрахме този вариант, защото предимствата значително надвишават недостатъците.

Каква площ заема новопостроеното производствено предприятие в Сливен, какви производствени звена ще са разположени в него?
Новият завод в Сливен обхваща впечатляващите 11 000 квадратни метра и това го прави едно от най-големите съоръжения за производство на млечни продукти в региона.

Имаме три специализирани линии за кисело мляко. Заводът включва и две линии за млечни напитки, което ни позволява да отговорим на нарастващото търсене в сегмента. Допълнително – разполагаме със специализирана линия за опаковане на сирене.

Една от забележителните характеристики на новия завод е съоръжението, което използваме за термична обработка на сурово мляко. То е едно от само петте такива в света и показва нашата ангажираност към използването на най-новите технологии, за да гарантираме най-високите стандарти за качество и безопасност на продуктите ни.

Какви продукти ще се произвеждат в новото предприятие и под каква марка? За къде е предназначена продукцията, какъв е капацитетът, каква е очакваната производителност?
В момента капацитетът на производство е 250 тона на ден. Ще го удвоим, което ни позволява да продължим растежа си и да поддържаме позицията си на водещата млечна компания в България с марката „Верея“.

Фокусът ни остава върху популяризирането на класическите български продукти – прясно мляко, кисело мляко, айрян и сирене.

Използваме стартерни култури като Lactobacillus Bulgaricus, които се добиват единствено от български производители, защото това осигурява автентичен вкус на продуктите ни. Един от водещите ни продукти е „Верея кисело мляко с 3.6% масленост“, което произвеждаме според най-високия стандарт за качество – ЗНП („Защитено наименование за произход“). Разработваме и нови продукти.

Увеличеният капацитет на фабриката ни позволява да обслужваме по-добре българския пазар. Поддържаме най-високо качество през целия производствен процес, правим повече от 530 хил. проверки на годишна база, като наблюдаваме всичко – от приемането на суровините до крайните продукти.

Колко са заетите в Сливен, как намирате кадри за новото предприятие?
Общия брой на служителите в Сливен е 140. Намирането на добри професионалисти е едно от най-големите предизвикателства, пред които са изправени всички бизнеси.

Процесът в нашата фабрика е автоматизиран и обхваща всички физически задачи по време на производството. Поради това ние се нуждаем от квалифицирани хора, чиито отговорности включват наблюдение на всяка една от машините, за да гарантира, че производственият процес протича правилно.

Има ли служители, които са се преместили от Пловдив в Сливен?
В Пловдив имах честта да се срещна с изключителни хора и професионалисти. За съжаление, много от тях са живели в Пловдив през целия си живот и преместването в Сливен не е възможно. Все пак продължаваме да работим с по-голямата част от екипа на „Верея“ от „Продажби и маркетинг“.

Какви бъдещи инвестиции предстоят?
Бъдещите ни инвестиции ще бъдат насочени към създаване на възможности за разработка и производство на нови продукти. Това включва модернизиране на съществуващите ни съоръжения и разширяване на R&D възможностите ни.

Друга важна област е, че сме готови да разработим нова логистична база в Сливен и да пристъпим към инсталиране на биогазова система. Инвестицията за всичко това се оценява на над 14 млн. евро. Очакваме това не само да укрепи пазарната ни позиция, но и да стимулират значителен растеж.

На колко оценявате общия пазарен дял на двете дружества на местния млечен пазар към 2024?
Подвеждащо е да се представи едно число, представляващо общия пазарен дял на компанията, тъй като млечният сектор обхваща различни подкатегории, всяка със своите уникални динамики и конкурентна среда. Въпреки това можем да кажем, че общият пазарен дял в обем е 25% към юли 2024 (източник AC Nielsen). Лидери сме в ключови сегменти – заемаме водеща позиция при производството на „прясно мляко“, „овкусено мляко“, „кисело мляко“ и сме установили силно присъствие при „айрян“.

Фокусираме се и върху укрепването на позициите ни в други подкатегории, където виждаме потенциал за растеж – „сирене“ и „кашкавал“.

Какви цели си поставя „Обединена млечна компания“ като пазарен дял и финансови резултати за тази и следващата година?
Финансовите ни цели включват постигане на устойчив растеж на приходите и подобряване на рентабилността и смятаме, че ще ги постигнем със стратегически инвестиции и фокус върху качеството и удовлетвореността на клиентите ни.

Какво сурово мляко използвате – българско, вносно? Сменяте ли доставчици?
Купуваме сурово мляко единствено от български фермери. Не използваме мляко от други държави или сухо мляко в производство ни.

Какво се промени във вашата мениджърска позиция, какви са вашите отговорности сега?
Продължавам да бъда член на борда на директорите. По отношение на ежедневния бизнес моята роля изцяло е фокусирана върху управлението на производството в Сливен. Основната ми отговорност е да осигуря безупречно изпълнение на производствения процес, поддържайки най-високи стандарти за качество и ефективност.

Какъв е вашият мениджърски стил?
Що се отнася до управленския ми стил, твърдо вярвам в предоставянето на свобода на моя екип. Предпочитам да дам на хората от екипа си свобода да иновират и да поемат отговорност за своята работа.

 

Интервюто взе Мара ГЕОРГИЕВА, capital.bg

 

Предишна ВАЖНО ЗА СОБСТВЕНИЦИТЕ НА НЕЖИЛИЩНИ ИМОТИ В ОБЩИНА СЛИВЕН
Следваща ФЕДЕРАЦИЯТА НА НАУЧНО-ТЕХНИЧЕСКИТЕ СЪЮЗИ НАГРАДИ ДРАГОМИР ГОСПОДИНОВ ДОБРУДЖАЛИЕВ СЪС ЗЛАТЕН МЕДАЛ

За автора

Може да харесате още

Новини Сливен

БИВШ КАНДИДАТ ЗА ДЕПУТАТ Е ПОСТРАДАЛИЯТ ПРИ КАТАСТРОФАТА В СЪБОТА /обновена/

Бивш кандидат за депутат е пострадалият тежко при катастрофата в събота, за която Sliveninfo първи съобщи. Иде реч за Валентин Велев, който бе кандидат за народен представител от НФСБ на

Новини Сливен

ПОЧИНА ГЕН. СЪБИ СЪБЕВ, РОДЕН В СЕЛО ЖЕЛЮ ВОЙВОДА И УЧИЛ В СЛИВЕН

Той беше първият национален военен представител на България в НАТО, издъхна на 74-годишна възраст Рано тази сутрин е издъхнал първият български представител в Щаб квартирата на НАТО в Брюксел ген.

Новини Сливен

ПЕТИМА РАНЕНИ ПРИ СБЛЪСЪК НА КАРУЦА С АВТОМОБИЛ

На 22 май, в 00,27 часа, е получен сигнал за настъпило пътно произшествие с пострадали. Инцидентът е станал на главен път І-6, км.358, в землището на село Оризари. Лек автомобил