БИТКАТА, КОЯТО ТРЯБВА ДА СПЕЧЕЛИМ

БИТКАТА, КОЯТО ТРЯБВА ДА СПЕЧЕЛИМ

Гледахте ли коментарите за предложените промени за ограничаване на хазарта? Видяхте ли разгорещените политически двойки, които бурно дискутират в сутрешните блокове? Или пък в следобедните предавания, или пък в нощните, или пък в студиата през уикенда? Ама наистина ли пропуснахте дебатите за промените за ограничаване на хазарта?

Всъщност, нищо не сте пропуснали.

Истината е, че в двете най-големи телевизии – бТВ и Нова, тази тема изобщо не присъства. Не се обсъжда. Няма я.

За сметка на това има лъскави реклами, в които размахват едни големи картони с изписани числа с много нули, пият шампанско, популярни актьори прегръщат селски хорица, красиви момичета по усмивки и токчета, невидима публика не спира да аплодира… и накрая всички заминават за Дубай. А, бе – щастие!

Това показват рекламите на лотарийните игри, които са на екрана по всяко време. Масираното рекламно облъчване води до повече продажби на талончета. Повече бедни хора купуват половин хляб, защото парите за другата половина им трябват за талончета. Повече пенсионери отделят част от мизерните си пенсии за талончета. Повече млади хора сутрин започват деня си с кафе и талончета. И повече семейства вече си разменят по празници талончета. Т.е. хазарт – измамата, че ако плащаш редовно данък „надежда“, един ден ще си на екрана и ще получиш онзи голям картон с изписаното число с много нули. И ще отпрашиш за Дубай.

В един момент забравяш, че хазартът е направен, за да печели някой друг, а не точно ти…

Целта на рекламата е да те убеди, че имаш нужда от нещо. Точно с масираната реклама хазартът стана част от живота почти на всички. И с достъпност – талончетата се продават навсякъде. Това беше буквално – навсякъде.

Двете големи телевизии няма да забележат темата, защото нямат интерес – те са част от веригата, която печели от зомбирането на народа. Печелят лавките, които продават талончета. Печелят телевизиите, които облъчват народа. Най-много печелят организаторите.

Предложените промени

Законопроектът на Валери Симеонов предвижда основно две неща – да забрани т.нар. непряка реклама на хазарт и да ограничи масовата продажба на талончета. Сега законът уж забранява рекламата на хазарт, но допуска обявяването на резултатите и печелившите, забранява пряката реклама, т.е. допуска непряката – спонсорства и т.н. Ако бъде приет законопроектът, екранът ще се раздели с големите картони и красивите момичета.

Другото предложение на Симеонов е продажбата на талони да става само на места, които са лицензирани от Държавната комисия по хазарта.

На думи никой не може да се обяви против тези предложения, защото никой не може да си позволи да каже публично колко добро нещо е масовото зомбиране по хазарта. Така Валери Симеонов получи ангажимент за подкрепа и от ГЕРБ, и от БСП. Парламентарната аритметика казва, че това е достатъчно проектът да стане закон.

Дяволът и детайлите

По различни оценки за хазарта, става дума за приходи от много стотици милиони годишно. Тези пари могат да организират отпор на всичко. На първо време „запушват“ темата от големите телевизии, след това ще включат „лайномета“ по хората, които се обявяват против масовия хазарт. Ще опитват да влияят на политици, на лидери на обществено мнение, ще гледаме разплакани спортисти, които ще оплакват безхазартното си бъдеще.

Ще завалят едни предложения за допълнения на законопроекта. Ще се появят едни идеи за вмъкване на думички и запетаи. И може да бъдете убедени, че всички те ще бъдат маскирани като грижа за обикновения човек.

Разбира се, законопроектът на Симеонов не изчерпва темата. Стои въпросът защо хазартът е облекчен данъчно. Стои и въпросът за задължителните отчисления за спорта. Има и много други въпроси, които ще бъдат повдигнати в парламента. Много важно обаче е да не изгубим по пътя основната идея.

Затова сега е изключително важно да внимаваме в детайлите. Да не бъдат допуснати поредните вратички в закона, да не се окаже, че лицензирането на местата за продажба на талончета ще бъде общодостъпно. Да не се появят отново възможности за реклама – например само късно вечер или само рано сутрин.

Ще е битка. И тя не е срещу конкретен бизнес, а е в защита на здравето на българите.

 

Иван Бедров, clubz.bg

П.П.

Не одобрявам много от позициите на Валери Симеонов, вероятно и вие. Това обаче не е важно сега. Той предложи нещо, което е правилно и което отдавна трябваше да бъде направено. Затова заслужава подкрепа и затова заглавието е в първо лице.

 

Предишна АЛПИНИСТЪТ ОТ СЛИВЕН АТАНАС СКАТОВ Е ИЗКАЧИЛ ШЕСТИЯ НАЙ-ВИСОК ВРЪХ В СВЕТА
Следваща ЕДНА ДОБРА ДУМА ЗА НИКОЛАЙ БЪЧВАРОВ

За автора

Може да харесате още

Новини 0 коментара

ИДВАТ СИЛЕН ВЯТЪР, С МНОГО ДЪЖД И СНЯГ

Предупреждение за опасно време обяви за утре Националният институт по метеорология и хидрология. През страната ще премине средиземноморският циклон „Албена“, съобщи БНР. Заради очаквани значителни валежи от сняг и силен

Новини 0 коментара

ВИЦОВЕ ЗА СУТРЕШНО КАФЕ

Две флегми си говорят: – Ти за колко време обикаляш града? – За 3 години. – Ей, ти си цяла комета! Председателят на съда: – Можете ли да докажете своята

Новини 0 коментара

ВИЦОВЕ ЗА СУТРЕШНО КАФЕ

Ако мъжът подарява цветя без причина, значи – причина все пак има Интервю за работа – Ниво на английски? – Отлично. – Знаете ли какво означава allow? – Да. –

0 коментара

Все още няма коментари!

Може да сте първият който коментира публикацията!

Остави коментар

20 + thirteen =