АРТИСТИ И ПУБЛИКА ЩЕ ИГРАЯТ В СЛИВЕН РОМЕО И ЖУЛИЕТА

АРТИСТИ И ПУБЛИКА ЩЕ ИГРАЯТ В СЛИВЕН РОМЕО И ЖУЛИЕТА

12 септември е датата на премиерния спектакъл на Сливенския драматичен театър, за откриването на тазгодишния Есенен театрален салон. Заглавието е: „Да бъдеш или не Ромео и Жулиета“. Режисьор на представлението е  Марий Росен. Освен режисьор, Марий Росен е театрален и киноактьор, текстописец на песни на „Насекомикс“ и ред  други неща. Един от малкото днешни български артисти, за които определението интердисциплинарен не е само лъскав епитет.

Преподавател е по актьорско майсторство  в МОНТФИЗ – най-голямата школа за извънкласно, доакадемично и постакадемично обучение в сферата на изкуството в България.

Нестандартен. Харесва му да играе, включително и в киното. Казва: „..Винаги ще  намеря начин да изразя себе си във всеки текст. Сега искам да поставям това, върху което работя в момента. Каквото и да е то“. Един от неговите принципи „Винаги правИ най-доброто, на което си способен в дадения момент.“

Най-доброто, което в момента прави, е „Да бъдеш или не Ромео и Жулиета“ – в чест на вековния юбилей на Сливенския драматичен театър.

  • Марий Росен – Вашето поетично име, артистичен псевдоним ли е?
  • Не е артистичен псевдоним. Това са първите ми две имена, така се казвам. Кръстен съм на баба си Мария. Роден съм в Москва преди 41 години – не защото съм руснак, а защото моите родители са учили там. Студентско бебе съм. Иначе съм завършил английската гимназия в София и после НАТФИЗ „Кръстьо Сарафов“, специалност театрална режисура. Мои преподаватели бяха Стоян Камбарев и Юлия Огнянова, асистенти – Галин Стоев и Теди Москов. С театър се занимавам около 20-тина години.
  • В заглавието, което предлагате на публиката в Сливен – „Да бъдеш или не Ромео и Жулиета“, … какъв е въпросът?
  • Всъщност, въпросът е: Да участваш или не. Защото представлението ни е интерактивно и този въпрос – „Да бъдеш или не“ – е въпрос към зрителите: дали искат или не да бъдат участници в нашето представление, дали биха искали да споделят съдбата на част от тези герои. И въпреки че въпросът „да бъдеш или не“ сме взели от една друга пиеса, самата комбинация от двете дава една съвсем друга химическа реакция, която се надявам да бъде нашето представление. Въпросът от „Хамлет“ е само игра на думи и една хвърлена ръкавица към публиката да се включи в представлението. 22-ма души от публиката всяка вечер ще участват в него, по тяхна воля.
  • 22-ма души? – Стига да ги запалите.
  • За тази цел съм протегнал ръка за помощ към „Айде БГ“, това са Ивайло Драгиев и Християна Пенева, които са „Айде БГ“ и младото поколение, тийнейджърите и децата много добре познават, те имат свой канал в You Tube и над 250000 почитатели. И аз се надявам тези, които обичат Ивайло и Хриси, да влязат в залата и да им се доверят.
  • А как ще запалите по-възрастните, за които това е „Ромео и Жулиета“?
  • Аз се надявам, че Ивайло и Хриси ще успеят да запалят всеки един, те имат много харизма и импровизаторски чар, рефлективни са, влизат в контакт с публиката още в началото. Представлението ни не е ограничено само за тийнейджъри. То просто разказва една любовна история между двама тийнейджъри, защото Жулиета е на 13 години, Ромео – на малко повече. Става въпрос за първа любов и в този смисъл е най-естествено то да бъде насочено към тези, които са за пръв път влюбени или това им предстои. Но не само за тях, защото реално Любовта е едно вълнение за всеки един човек.
  • Редове от Вашия лексикон: „Най-простата човешка истина е… любовта“. Какво разказвате за Любовта?
  • Нищо по-различно от това, което е разказал Шекспир. Аз съм изключително верен на Шекспир или поне от моята камбанария изглежда така. Опитвам се да бъда почти дословно верен на историята, разбира се, в малко по-сбит, интензивен вариант, за да запазя вниманието на по-привързаната към класиката публика. Защото историята е добре позната и трябва да се разказва „по нерва“, не в детайлите. Този избор съм направил аз.
  • Има ли изненади във Вашия прочит?
  • Ако става въпрос за някакви свръхинтерпретации на пиесата, такива няма. Прочитът е изключително класически. Вярно, че има моменти, в които има десет Жулиети, но това не променя разказа, по-скоро е едно преразказване на публиката, от която ще бъдат избрани десет Жулиети. Но това са изненади, въвличащи за зрителите и участниците, не толкова в интерпретацията на самия драматургически текст.
  • Правите ли трагедията по-поносима, по-приемлива, по-смислена…
  • Целта ми е да постигна трагическото чувство, да постигна катарзис и за тази цел трябва да спазвам основните закони на трагедията, буквално по Аристотел. Както в повечето пиеси на Шекспир, дори и в трагедиите, ниското и високото, трагичното и комичното се срещат, те много добре се комбинират, контрастират и точно в този контраст се получава една особена динамика. На това съм се осланял много. Този баланс именно задържа интереса на зрителя. Това са едни железни закони на драматургията, които Шекспир много умно използва.
  • Почитател ли сте на Шекспир – изобщо има ли театрал, който да не е?
  • Много обичам Шекспир. Правил съм „Хамлет“ в тандем с режисьора Валерия Вълчева, беше независимо представление, играехме го в едно голямо скулптурно ателие с много високи стени и огромни прозорци, в националната академия. Публиката – в кръг, едно огромно махало, което дели това пространство и един изключително силен актьорски състав. Намерения тая към още няколко Шекспирови пиеси, но трябва да дойде момента. Разбира се, не за всяка пиеса имам прочит, не за всяка пиеса имам решение. „Ромео и Жулиета“ ми е много стара любов. Аз я предложих на бившия директор Николай Недялков, той ми повярва, въпреки че можеше да му прозвучи налудничаво, че освен осем артисти, на сцената искам да имам и 22-ма зрители, и те да бъдат облечени в класически ренесансови костюми…
  • Осем артисти, кои са те?
  • Ивайло Драгиев, Християна Пенева от „Айде БГ“, от трупата на Сливенския театър – Димитър Марков, Таня Йоргова, Деница Даринова, Вяра Начева и Ивайло Христов. И Александър Евгениев, един млад и талантлив артист на свободна практика, който ще видим в ролята на Меркуцио и на Тибалт. Разпределението е изключително точно, имаме всички герои, артистите имат добри постижения,  Сценогафията и костюмите са на Антония Попова, много талантлив визионер, който изпипва всеки детайл. В подкрепа на класическия прочит, музиката на представлението е преобладаващо класическа – Моцарт, Бетовен, Шопен, Албинони… Като казвам, че прочитът е класически, някои може да не се съгласят с мен. Между Меркуцио и Тибалт, например, които герои пресъздава един и същ артист, има битка, двубой, което ме предизвиква към специфично режисьорско решение: как би могло да се случи това? Ивайло Гандев играе сеньор Капулети и Отец Лоренцо, което пак е условно, защото единият е насилник, другият – спасител на Жулиета. Това го има в Шекспир по текст, аз съм го засилил с такъв тип разпределение. Сеньора Капулети е и Аптекарят, който е отровител на Ромео – има такива позиции в разпределението. Повечето артисти в спектакъла играят по две роли. Единствено Димитър Марков и Таня Йоргова играят по една, те са само Ромео и Жулиета. Но имам още едни Ромео и Жулиета от публиката, те поделят някои сцени.
  • Не се ли предоверявате на публиката?
  • Вече сме направили четири-пет опита с доброволци зрители, да проверим дали нашите стратегии работят. Тези артисти за една вечер дори ще говорят на сцената с микрофони. И да, получава се. Тази непрофесионална автентичност събужда трагичното чувство, което е малко потънало именно защото много добре знаем историята, а точно в това изпълнение то отново изплува. И може би най-силните сцени са точно с тези хора, които ще участват само една вечер.
  • Това е Сливенската театрална премиера за 100-годишнината на театъра.
  • Надявам се да представим достойно театъра в неговата 100-годишнина. В нейна чест представяме спектакъл, който е доста рисков и използва принципно нови средства за театър, доста ефектни. Точно тази интерактивност не е ползвана в българския театър. Тя е нещо абсолютно ново, доближава се повече до така наречените ИмПро представления, използва похватите на импровизационния театър, но едновременно с това канализира енергията, да знаят къде отиват хората. Използването на нови похвати в театъра ще покаже, че театърът е готов за нови открития, за нови предизвикателства.
  • Какво ново привнасяте в класическия текст?
  • Придържам с към него, но съм се постарал да осветля някои кътчета, които се подминават. Например – първата голяма любовна история на Ромео. В първо действие той е влюбен в друго момиче, което се казва Розалина и той е „много болен от любов“. Има разлика между влюбеността му в Розалина и към Жулиета и това е нещо, на което съм обърнал внимание. Обърнал съм внимание и на още нещо, което се подминава или поне не се осветява достатъчно – това е финалът на пиесата, където сеньор Капулети и сеньор Монтеки се надпреварват кой повече пари ще даде, за да издигне по-голям паметник на Ромео и Жулиета. Това са някои малки неща, които ми се струват изключително важни на структурата на пиесата и които се подминават, а според мен, те неслучайно присъстват в текста. Новости има. Но Ромео и Жулиета е интерпретирана от толкова много режисьори и аз давам своя дан, без претенцията, че съм направим някаква гениална интерпретация. Целта ми беше да достигна до едни нови поколения, които да запаля по Шекспир, да се развълнуват от класическата музика и ако могат – да се влюбят в театъра. Искам да разказвам по такъв начин, че и младите хора, и неизкушените от театър, и стъпващите за пръв път в театъра да са крепостите, които да бъдат превзети.

Интервюто взе:

                                                                             Щилияна ВАСИЛЕВА

Предишна СЕДЕМ СА НОМИНАЦИИТЕ ЗА НАГРАДАТА НА ОБЩИНА СЛИВЕН ЗА ЛИТЕРАТУРА И ИЗКУСТВО "ДОБРИ ЧИНТУЛОВ"
Следваща ВАЖНО ЗА БИВШИТЕ СОБСТВЕНИЦИ НА ЗЕМИ В МЕСТНОСТИ ПО ПАРАГРАФ 4 В ТОПОЛЧАНЕ, КЕРМЕН, БОЗАДЖИ, БЯЛА, КАМЕН

За автора

Може да харесате още

Новини Сливен 0 коментара

ДЕТСКИ ЦЕНТЪР „ВЕНЕЦИЯ“ ОТВОРИ ВРАТИ В СЛИВЕН

Супер модерен детски център на име „Венеция“ отвори врати в Сливен. Центърът е част от елитния ресторант „Венеция“, който се намира в комплекс „Печ“. „Разполагаме общо с 60 места за

Новини Сливен 0 коментара

СТЕФАН ДАНАИЛОВ И ГЕОРГИ ТОШЕВ ПРЕДСТАВЯТ „РОМАНЪТ НА МОЯ ЖИВОТ“ И В СЛИВЕН

Най-продаваната книга през последните четири месеца в България „Романът на моя живот“, създадена в съавторство между популярния актьор Стефан Данаилов и журналиста Георги Тошев, ще бъде представена из страната и

Новини Сливен 0 коментара

НАД 120 ПЕВЦИ, ИНСТРУМЕНТАЛИСТИ И ТАНЦЬОРИ НА КОНКУРСА „ФОЛКЛОРНА ОГЪРЛИЦА“ В КОТЕЛ

На 21 април /събота/, Котел ще бъде домакин на ХVІ-то издание на Националния детски конкурс „Фолклорна огърлица“. В него участие ще вземат над 120 деца на възраст от 7 до

0 коментара

Все още няма коментари!

Може да сте първият който коментира публикацията!

Остави коментар

3 × 2 =